OLX Brasil

Schibsted-datterselskap i Brasil, tilsvarer Finn.no

olx-rj-2-escada-e-escorregadores-b.jpg

Problemstilling

Selskapet var nyopprettet, etter en fusjon mellom to konkurrenter, og kulturen i selskapet bidro negativt til selskapets resultater. Kulturen var fragmentert og uengasjert uten tydelige felles mål eller fellesskapsfølelse.

Selskapet var tradisjonelt organisert, med vanntette skott mellom de forskjellige fusjonene (marked, salg, produkt, teknologi osv) og lite samarbeid på tvers, på tross av at det var et heldigitalt selskap. 

Tiltak

En total kulturtransformasjon hvor ledelsen satte tydelig retning, involverte de ansatte slik at disse ble engasjert og fikk eierskap, etablerte OKRs (Objectives and Key Results) for å sette og følge opp tverrfaglige mål og etablerte faste, tverrfaglige team som systematisk jobbet sammen for å nå disse målene. 

Resultat

Resultatet var en positiv og fremoverlent kultur hvor medarbeiderne tok ansvar og selskapet økte inntektene med 125% (year on year) i denne perioden. 

Eksempler på tiltak i endringsprosessen

  • Målsetting og måloppfølging (Innføre OKRs og tverrfaglige team)

  • Verdiprosesser og verdi-implementering (involverende prosesser for å skape eierskap og motivasjon hos de ansatte)

  • Strategisk og helhetlig kulturbygging via tilgjengelige arenaer

  • Etablering av nye, kulturbyggende arenaer og kommunikasjonskanaler

  • Rådgivning/coaching av ledergruppen samlet og en-til-en

Previous
Previous

Schibsted Classified Media (nå Adevinta)

Next
Next

Oslo Origo