Slik løser vi problemer

Virksomheter som klarer å jobbe raskt i en verden i rask endring preges av at de fokuserer på den de er til for, setter tydelige mål, får sine folk “ombord i båten” og utvikler en kultur hvor det er greit å prøve og feile. 

Usere.png

1. Hvem er vi til for?

Hele virksomheten har tydelig for seg hvem de er til for og har dette med seg i all utvikling og leveranse av produkter og tjenester.

Slik løser vi det:

  • Hvem er du til for? Kunde/brukerinnsikt bidrar til ønskede produkter og tjenester

  • Verdiprosess: Innlemme kundens/brukerens perspektiver når du definerer/oppgraderer egne verdier

  • Verdi-implementering: Prosess for implementering av virksomhetens verdier gjennom aktiviteter dere allerede gjør

  • Symbolbruk: Definere og bruke tydelige symboler

boat.png

2. Alle i samme båt

Målene for virksomheten er tydelige, de ansatte tar eierskap, jobber sammen, er selvgående og vet hvordan de skal bidra positivt til at virksomheten når målene sine.

Slik løser vi det:

  • Sette mål og følge opp disse (OKRs, Lean-målstyring etc)

  • Bygge «ett team»

  • Skape engasjement og eierskap blant ansatte

  • Bygge kultur gjennom program som går på tvers av satte strukturer (Hospitering, Trainee-program, Buddy-program, Endringsagentprogram etc)

  • Etablere felles, faste kulturbyggingsarenaer

  • Omorganisere for hurtighet

testing.png

3. Prøve og feilekultur

De ansatte er i tett kontakt med kundene/brukerne, tester ut sine produkter og tjenester i liten skala og justerer produkter og tjenester fortløpende.

Slik løser vi det:

  • Sette mål, og involvere ansatte i hvordan målene skal nås

  • Bygge prøve- og feilekultur gjennom å fokusere på utvikling av produkter og tjenester i tett dialog med brukerne (tjenestedesign)

  • Systematisk bygging av tillitskultur

  • Systematisk bygging av feedback-kultur