Slik løser vi problemer
Virksomheter som klarer å jobbe raskt i en verden i rask endring preges av at de fokuserer på den de er til for, setter tydelige mål, får sine folk “ombord i båten” og utvikler en kultur hvor det er greit å prøve og feile.
1. Hvem er vi til for?
Hele virksomheten har tydelig for seg hvem de er til for og har dette med seg i all utvikling og leveranse av produkter og tjenester.
Slik løser vi det:
Hvem er du til for? Kunde/brukerinnsikt bidrar til ønskede produkter og tjenester
Verdiprosess: Innlemme kundens/brukerens perspektiver når du definerer/oppgraderer egne verdier
Verdi-implementering: Prosess for implementering av virksomhetens verdier gjennom aktiviteter dere allerede gjør
Symbolbruk: Definere og bruke tydelige symboler
2. Alle i samme båt
Målene for virksomheten er tydelige, de ansatte tar eierskap, jobber sammen, er selvgående og vet hvordan de skal bidra positivt til at virksomheten når målene sine.
Slik løser vi det:
Sette mål og følge opp disse (OKRs, Lean-målstyring etc)
Bygge «ett team»
Skape engasjement og eierskap blant ansatte
Bygge kultur gjennom program som går på tvers av satte strukturer (Hospitering, Trainee-program, Buddy-program, Endringsagentprogram etc)
Etablere felles, faste kulturbyggingsarenaer
Omorganisere for hurtighet
3. Prøve og feilekultur
De ansatte er i tett kontakt med kundene/brukerne, tester ut sine produkter og tjenester i liten skala og justerer produkter og tjenester fortløpende.
Slik løser vi det:
Sette mål, og involvere ansatte i hvordan målene skal nås
Bygge prøve- og feilekultur gjennom å fokusere på utvikling av produkter og tjenester i tett dialog med brukerne (tjenestedesign)
Systematisk bygging av tillitskultur
Systematisk bygging av feedback-kultur