Oslo Origo

Oslo Kommunes sentrale digitale transformasjonssatsning

384c7fb2-5c35-46f3-a0fc-af95204d6454.jpg

Problemstilling

Oslo kommune er en stor, offentlig og fragmentert virksomhet bestående av en mengde forskjellige, autonome virksomheter med sin kultur og måte å gjøre ting på, ut mot samme brukere, nemlig innbyggerne i Oslo. Byrådet i Oslo ønsket en digital transformasjon av kommunen, med mer systematisk samarbeid på tvers og mer fokus på innbyggeren.

Tiltak

Som leder for organisasjonsdelen av denne satsningen, identifiserte vi utfordringer ved eksisterende kultur (manglende fokus på brukeren, lite felles mål/retning og eierskap på tvers, redsel for å gjøre feil) og jobbet systematisk for å bygge en felles kultur som demmet opp for disse utfordringene. Hva vi gjorde var å etablere et tydelig symbol på innbyggeren i Oslo (den man er til for), samt at vi etablerte en strategi med to grunnpilarer: Nemlig å bygge erkjennelse av behov for rask endring, samt praktisk kompetansebygging for ledere og nøkkelpersoner for å kunne jobbe på en ny måte.

Resultat

Oslo kommune er en enorm organisasjon, men gjennom Historien om Tim og Tim som symbol på innbyggeren oppnådde vi på kort tid både en forståelse av hvem kommunens ansatte er til for, samt et bilde på hva vi ønsket å oppnå gjennom mer systematisk samarbeid på tvers. Vi fikk dessuten kommunens øverste 400 ledere til å forstå at det haster å klare å jobbe raskere om vi skal klare å konkurrere mot internasjonale, kommersielle tjenestetilbydere. Samtidig startet vi å bygge strukturer på tvers av kommunens virksomheter for å bryte ned siloene, samt bygget kompetanse på smidige arbeidsformer hos topplederne.

Eksempler på tiltak i denne prosessen

  • Etablere et tydelig symbol for den man er til for, for å sikre riktig fokus og samle en fragmentert kultur

  • Etablere program på tvers for å bygge relasjoner, felles virkelighetsoppfatning, felles kultur, samt få til konkrete samarbeidsprosjekter på tvers (eksempelvis Buddy-program, Endringsagentprogram, Hospiteringsprogram)

  • Kompetansebygging på tjenestedesign

  • Strategisk og helhetlig kulturbygging via tilgjengelige arenaer + etablering av nye, kulturbyggende arenaer og kommunikasjonskanaler

  • Etablere uformelle samarbeidskonstellasjoner på tvers, for å øve på hurtigere arbeid sammen

  • Målsetting og måloppfølging (Innføre OKRs og tverrfaglige team)

Previous
Previous

OLX Brasil