Schibsted Classified Media (nå Adevinta)

Problemstilling

SCM (Schibsted Classified Media) hadde datterselskaper i over 30 land fordelt på 4 verdensdeler. Produktene i hvert land var like, men forskjellene lå i lokal kultur og geografi. Utfordringen var å bygge en felles kultur på tvers av SCM, hvor man hadde tillit til hverandre, delte og hvor hvert søsterselskap bidro til at helheten lyktes.

Tiltak

Vi implementerte et felles målsettingsverktøy (LEAN, Hoshin) for hele SCM, felles strukturer for oppfølging av de ansatte, felles lederutvikling, felles kompetansebygging på tvers, felles kulturbyggingsarenaer, samt felles verdier. Alle prosessene var basert på respekt for de lokale forskjellene, men også et behov for å lære av hverandre og bygge et fellesskap på tvers.

Resultat

På tross av at SCM var ekstremt spredt geografisk og i forskjellige tidssoner, klarte vi å få til et felles «stammespråk» og KPIer som kunne sammenlignes og diskuteres på tvers, personlige relasjoner mellom de ansatte i forskjellige land, eierskap til felles produkt, tillit og følelsen av at vi var i samme båt.  

Eksempler på tiltak i denne prosessen

  • Målsetting og måloppfølging (LEAN – hoshin) 

  • Verdiprosesser og verdi-implementering (involverende prosesser for å skape eierskap og motivasjon hos de ansatte)

  • Strategisk og helhetlig kulturbygging via tilgjengelige arenaer + etablering av nye, kulturbyggende arenaer og kommunikasjonskanaler

  • Felles verktøy for medarbeideroppfølging

  • Felles lederutvikling og kompetansebygging på tvers av selskap og regioner (både fysisk og virtuelt)

Schibsted_Logotype_L1_Soft-black_RGB-scaled.png
 
Previous
Previous

Hvordan lede i en verden i rask endring?

Next
Next

OLX Brasil